Erik i Alaska

Den 1a till och med 24e maj befinner jag mig i Usa och större delen av tiden i Alaska. Här kommer jag under resans gång skriva om vad som händer med mig här i Staterna.

söndag 16 maj 2010

Glaciärer!


Så idag var det dags! Förmodligen en av de mest klassiska turistattraktionerna i Alaska. En båttur på sex timmar för att se glaciärer och wildlife. Ska jag va helt ärlig hade jag inte så stora förhoppningar. Vädret var inge vidare idag och jag såg framför mig något i stil med en katamarantur i Madeira fast utan segel och med regn och kyla i stället för sommarväder. Men det här var en strålande tur. Vi fick, förutom glaciärer se Humpbackval (heter förmodligen något annat på svenska), havsutter, sjölejon, svartbjörn, bergsgetter, havsörn och någon slags häftiga fåglar som kallades Mirror Bird för att de skapade vita speglar på vattenytan genom att sita i hundratal tätt samman mitt ute på havet. Och en bunt andra konstiga djur som jag inte kommer ihåg namnet på nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar